At Peace

My Lifetime Stories in blog

Tuesday, January 11, 2005

Tribute to the death

Kita semua akan meninggal dunia satu hari nanti. Dan amalan yang kita lakukan di dunia akan dinilai nanti. Mereka yang dah meninggal, maka tamatlah amalan mereka (kecuali beberapa bende). Namun yang aku nak sebut kat sini adalah, apa yang kita boleh buat sbg org yang masih hidup utk bantu rakan atau saudara mara kita yang dah meninggal.
Allah says in the Quran: " Everyone shall taste death. And only on the day of resurrection shall you be paid your wages in full. And whoever is removed away from the fire and admitted to paradise, this person is indeed successful. The life of this world is only the enjoyment of deception:" (Quran 3:185)
Semalam (Ahad, 11 Mei 2003), aku call Malaysia sebagaimana minggu-minggu biasa, namun Nahar bagitau pasal berita kematian Azman Arief Abdul Manan, yang telah meninggal dunia pada hari raya ke-3 tahun lepas (2002). Aku baru tahu sebab dia baru teringat. Maka, apabila kita ditimpa musibah atau mendengar berita kematian, maka kita menyebut Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'uun (Sesungguhnya drp Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali).
Tirmizhi reports from Abu Musa al-Ash'ari that the Prophet, peace be upon him, said: "When a child of a servant of Allah passes away, Allah says to the angels: 'Did you take the soul of My servant's child?' They say: 'Yes.' He, the Almighty, says: 'Did you take away the apple of my servant's eye?' They say: 'Yes.' He, the Almighty says: 'What did My servant say at this?' They say: 'He praised You and said: "Inna lillahi wa inna ilayhi raji'a un (Verily we belong to Allah and to Him shall we return)." At this Allah says: ' Build for My servant a mansion in Paradise and call it the House of Praise (bayt al-hamd)'." Tirmizhi says this is a sound hadith.
Aku dah hadapi beberapa kematian org terdekat. First sekali, Ayah Su (bapa saudara) masa aku cuti matriculation atau cuti spm. Lepas tu Ayah Wa (bapa saudara) aku rasa 2 tahun lepas kot (2001). Tahun lepas (2002), nenek aku meninggal dunia. Aku rasa antara ramai ramai sedara mara yang meninggal, kematian nenek aku yang paling sedih sebab antara yang meninggal tu, dialah yang paling rapat. Bali (saudara) kat Duyong pun meninggal jugak dalam lingkungan aku bertunang. Selain saudara mara, ada 2 org rakan aku yang dah meninggal setakat ni (Mei 2003). Pertama, Nazri... kenalan masa kat SS, dia kelas sebelah. Dan seorang lagi, Azman Arief yang baru aku tahu berita semalam.
Semoga mereka semua mendapat balasan Syurga drp Allah swt, Insya-Allah mereka meninggal dalam keadaan beriman kpd Allah... tak kiralah dosa dosa yang mungkin mereka dah lakukan. Yelah, kita manusia... selalu lakukan dosa. Namun Allah maha pengampun.
Hadis Abu Zar r.a:Nabi s.a.w bersabda: Jibril a.s. telah datang berjumpa aku lalu memberitahu berita gembira, iaitu sesiapa yang mati di kalangan umatku dalam keadaan tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu, nescaya dia akan dimasukkan ke dalam Syurga. Aku bertanya: Walaupun dia berzina dan mencuri? Rasulullah bersabda: Walaupun dia berzina dan mencuri. (Sahih Muslim: 137)
Di Malaysia, kalau ada org meninggal, maka kita akan mensedekahkan Al-Fatihah kpd yang meninggal. Aku tak pasti sama ada amalan ni mengikut amalan Rasulullah ataupun tidak, jadi aku rasa lebih baik aku berdiam diri, tak komen pasal bende ni sehingga ada aku jumpa bukti yang mengiakan atau yang menidakkan. Namun, yang pasti, apabila seorang Islam tu meninggal, maka 3 bende yang masih lagi boleh membantu mereka, sebagaimana hadis berikut:
Abu Hurairah reported, "The Prophet, peace be upon him, said, 'When a person dies all his good deeds cease except for three: a continuous act of charity, beneficial knowledge, and a righteous son who prays for him'.'' (Muslim, and the Sunan)
Act of charity (sedekah), itu bergantung pada empunya diri. Kalau dia bersedekah masa hidup di dunia, maka berbahagialah dia. Sebab tulaa, sbg org yang masih hidup, kita perlu banyakkan sedekah... esp kpd bende yang tahan lama dan digunakan ramai... spt masjid Galway yang baru nak bina, tgh cari fund. Aku rasa elok tu kalau boleh derma.
Tentang beneficial knowledge (ilmu), aku teringat berbincang dgn Yurzi, kepentingan melibatkan diri dgn aktiviti yang bersifat agama atau yang memberi manfaat pada masyarakat. Let say kita tulis pasal satu ilmu yang benar dan baik, kalau 100 org baca.. takkanlaa 10 org tak leh ambik pengajaran. Dan dalam 10 org tu, takkanlah sorang pun tak amalkan. (namun semestinya tak mustahil kalau Allah dah tetapkan begitu). Maka ilmu yang kita sampaikan tu dan tentulah menolong kita masa kita meninggal nanti.
Aku harap, mereka yang dah meninggal tu mendapat juga kesan sampingan hasil apa apa amalan baik yang aku lakukan. Yelaa... krn indirectly, aku jadi apa yang aku jadi skrg, kerana bergaul dgn mereka semua. Maka mana yang baik, mungkin sebab pengaruh mereka. mana yang aku buat buruk tu... itu kelemahan aku sendiri. Mana sifat atau pengalaman buruk kita dgn mereka, maka eloklah kita simpan, tidak dedahkan, sebagaimana hadis Rasulullah:
Bukhari's report from 'Aishah that the Prophet, peace be upon him, said: "Do not speak ill of the dead; they have seen the result of (the deeds) that they forwarded before them."
(A) Azman Arief merupakan rakan yang boleh aku kongsi cerita suka dan duka, rakan yang baik sekali. Aku selalu kalau sekolah rendah dulu nak 'memasukkan' diri aku dlaam group dia. Dia suka main bola, so aku selalu main bola petang petang. JAdilah aku skrg, seorang yang suka main bola. Semoga tiap kali aku main bola dgn niat krn Allah.. nak sihatkan badan dsbgnya, maka dia juga dapat amalan kebaikan tersebut. Dia jugak seorang leader yang aku hormati... spt masa pengakap sekolah rendah. Semangat kekawanan dia tu masih aku ingat sampai skrg. Semoga dia ditempatkan Allah ke dalam golongan ahli Syurga eventually. (A) Ayah Su, aku masih ingat kalau aku kecik dulu, aku ada kawan... Mat Sura (Khairuddin). Mungkin sebab perangai dia yang nakal masa tu (sekarang ni dah alim), maka adalaa org tak suka dia. Namun dalam suasana macam tu... Ayah Su selalu ajak dia datang rumah kitorang, suruh dia beli makanan dan sbgnya... begitu baik sekali layanan Ayah Su kpdnya. Maka itu mengajar aku bahawa tak perlu kita dgr cakap org keliling kita terlalu mudah. Kalau kita yakin apa yang kita buat betul... maka teruskanlah.
Anak yang soleh: mungkin kalau dalam mereka yang dah meninggal... nenek aku jer laa kot yang apply dalam hal ni, itupun kalau cucu dikira jugak. Itulah pentingnya anak anak berkelakuan baik dan sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka.. krn pasti Allah akan menolong ibu bapa mereka dgn doa dan amalan mereka.
Aku mengajak mereka yng membaca artikel ni, marilah kita sama sama selalu doakan kesejahteraan mereka yang dah meninggal, ingat kembali pengalaman manis dan pengajaran yang mereka dah bagi kat kita. Mana yang buruk, kita keep aside.. cuma ingat yang baik baik sahaja, eloklah juga kita persiapkan diri kita dgn amal sedekah, ilmu yang kita bagi kat org lain... serta kalau kita sempat ada anak, maka didiklah anak kita tu agar jadi anak yang soleh.

Hadis Anas bin Malik katanya:Ketika satu jenazah diiringi, orang ramai memuji jenazah tersebut sebagai orang baik iaitu semasa hidupnya, maka Nabi s.a.w pun bersabda mengenainya: Wajib, wajib, wajib. Lalu datang pula iringan jenazah yang kedua, orang ramai mengutuk mengenai jenazah tersebut sebagai orang yang jahat semasa hidupnya. Nabi s.a.w pun bersabda: Wajib, wajib, wajib.
Umar berkata: Menjadi penebusmu, ayah dan ibuku! Ketika jenazah pertama diiringi, orang ramai memujinya sebagai orang baik, lalu kamu berkata: Wajib, wajib, wajib. Kemudian ketika jenazah kedua diiringi, orang ramai mengutuknya sebagai orang yang jahat, kamu juga berkata: Wajib, wajib, wajib. Apa ertinya? Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Orang yang kamu puji sebagai orang baik, maka diwajibkan kepadanya Syurga. Sedangkan orang yang kamu katakan sebagai orang yang jahat, maka diwajibkan kepadanya Neraka. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi. (Sahih Muslim: 1578)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home